Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ztráty a nálezy

Neviděla jsem jí do obličeje. Na hlavě měla zimní kuklu. Snad to tak i chtěla, aby její oči, ústa, tváře zůstaly co nejvíce skryty. Kulatým otvorem jsem se snažila zahlédnout alespoň něco málo. Marně..Seděla tam tak skromě, odevzdaně.

Jsou Vánoce. Je Štědrý den. Pražská podzemní dráha je okolo páté večerní poloprázdná. 

Teď zvedla oči. Bože, ta prázdnota v nich! Střetly jsme se pohledem. V tu chvíli jsem v nich alespoň na malou chvilku spatřila nepatrnou jiskru života. Znovu sklonila hlavu a ponořila se do sebe. Co se asi skrývá za tou prázdnotou? Kolik let prožitého života?

Zelený párkr, který měla na sobě už také něco zažil. Snad putuje životem s ní, stejně jako její černé tesilové kalhoty. Možná jsou to ztráty a nálezy jejího života. Na nohách má plátěné tenisky, každou tkaničku má jinou. Na fialovou tkaničku si šlape stejně jako na ucho plné cestovní tašky. Druhou rukou pevně drží síťovku s nějkými svršky. Nálezy pod stromeček? Nevím..Už dlouho jsem takovou síťovku neviděla. Naposled před mnoha lety, když jsem byla malá.

Žena byla schoulená v rohu dvojsedadla. Byla zamyšlená. Najednou se vzpřímila a začala prohrabovat tašku. Chvíli šátrala. Vytáhla knihu. Začetla se. 

Jela jsem sama z konečné na konečnou. Vlastně ne, jela jsem celou cestu s ní.

Letos se s dětmi doma u stromečku sejdeme později. Ale sejdeme se. Na to jsem se těšila. Už teď většina lidí prožívá u stromečku radost z dárků. Dětské oči jsou rozzářené. Rodiče jsou šťastní za radost svých dětí.

Hnula sebou. Obtočila si těsněji šálu okolo krku. Byla jí zima. Zahlédla jsem kříž, který byl vyrytý na obalu knihy. Bible! Čte Bibli! Nedalo mi to. Snažila jsem se jí podívat znovu do očí. Zřejmě ucítila můj pohled. Znovu jsme se na sebe podívaly. V prázdnotě a dálce jejích očí jsem zahlédla blízkost života. Dokonce se nepatrně usmála. Snad naděje od Boha do ní vstoupila.

Kam asi jede? Kde bude trávit Štědrý den? Dostane také nějaký dárek?

Stanici před konečnou založila knihu papírkem. Vložila jí do síťovky. Všimla jsem si jejích zanedbaných a oteklých rukou. Není tak stará, jak jsem si myslela. Nebude jí více než čtyřicet. Jak sešlost a zanedbanost člověka klame!

Vystoupila z vlaku. Tašku šoupala po zemi za sebou. Posadila se na lavičku uprostřed nástupiště. Z opačné strany přijížděl vlak.

Odcházela jsem domů. Už za chvíli k nám přijde Ježíšek. Po pár metrech jsem se otočila. Žena v kukle už na lavičce neseděla. Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají..Přece jsem ji zahlédla! Seděla sama na dvojsedadle. Byla schoulená v koutě. V ruce držela Bibli.

Pochopila jsem. I v podzemní dráze se dá trávit Štědrý den. Snad tato žena ztratila v životě příliš mnoho. Nevím.. Kéž najde v Bibli naději, lásku a odhodlání změnit svůj život..Kéž najde v Bibli spásu...

Pane smiluj se....

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Monika Plocová | neděle 25.12.2011 13:07 | karma článku: 15,82 | přečteno: 1391x
  • Další články autora

Monika Plocová

Vždy to má smysl

Poznala jsem ji , když jsem ještě pracovala ve státní léčbě závislostí. Byla moc milá. Bylo jí okolo šedesáti let. Měla krátké šedivé kudrnaté vlasy a brýle. Nevím proč zrovna teď, ale vzpomněla jsem si n ni.

2.5.2024 v 14:59 | Karma: 15,65 | Přečteno: 296x | Společnost

Monika Plocová

Květinový sen

Adéla sedí v kuchyni na svém místě. V ruce má malý kapesní nožík, její nožík. Ano, tomu koutku říká „mé místo“. Je to kousek prostoru kuchyně, kde se cítí v bezpečí.

22.3.2024 v 15:27 | Karma: 12,26 | Přečteno: 277x | Společnost

Monika Plocová

Rozhodnutí

Stojím před tou budovou. Otvírají se bílé dveře. “No tak pojďte”, říká mi silnější paní. Chce se mi strašně brečet. Je to jen moment, kdy se za mnou ty bílé dveře zaklapnou zevnitř. Uvědomuji si, že teď už není jiné cesty.

3.3.2024 v 16:50 | Karma: 32,91 | Přečteno: 2843x | Společnost

Monika Plocová

Kdo za to může?

Řekl jsem jasně: „Pavla se půjde učit na kadeřnici! Jsi snad hluchá?“ „Pavla chce jít studovat gymnázium“, řikala mi to. „Prosím tě, ty tvoje názory! Na co studovat.. Prachy potřebuje vydělávat! O tom je život!“

8.2.2024 v 13:48 | Karma: 20,53 | Přečteno: 718x | Společnost

Monika Plocová

Klobouk dolů

„Potřebuju pomoct.. Pomůžete mi?“ Ten hlas v telefonu mi byl povědomý. „Tady Věra...Pamatujete si na mě?“. Ano, jasně Věra, došlo mi. Mám ji na Facebooku a občas zahlédnu, jak se jí daří.

9.12.2023 v 15:41 | Karma: 20,96 | Přečteno: 581x | Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Fica operují. Robo, pojď sem, řekl mu útočník. Syn netuší, proč to otec udělal

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  19:44

Přímý přenos Útočník na slovenského premiéra Roberta Fica si k sobě politika nejdřív zavolal, než pětkrát...

Atentát z davu je noční můra ochranky, líčí experti. Bývalý šéf mluví o chybách

15. května 2024  18:45,  aktualizováno  19:34

Střelbě na slovenského premiéra Roberta Fica nešlo zabránit. Odehrála se podle stejného scénáře...

Útok na Fica odsoudili Pavel, Biden či von der Leyenová. Bůh mu žehnej, popřál Orbán

15. května 2024  15:33,  aktualizováno  19:31

Prezident Petr Pavel odsoudil útok na slovenského premiéra Roberta Fica. Předsedkyně Evropské...

Básník, sekuriťák, sympatizant opozice. Kdo je podezřelý z útoku na Fica

15. května 2024  17:45,  aktualizováno  19:05

Navrhl jsem smrti, abychom si potykali, a ona... se rozplakala. Tak začíná jedna z básní 71letého...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 106
  • Celková karma 20,27
  • Průměrná čtenost 1510x
"Pomáhám lidem překonat problémy, životní krize a závislosti. Otvírám v nich cestu do vlastního nitra, cestu k sobě.  Navádím je na nový způsob života bez úniků od sebe sama. Probouzím v nich smysl, stejně jako jsem ho kdysi probudila v sobě“.

Jsem žena, terapeutka, adiktoložka, jsem člověk. V životě jsem zažila spoustu příběhů lidí, kteří se dostali do závislosti na alkoholu či jiných návykových látkách. Před mnoha lety jsem závislost prožila. Díky svému poslání mohu zažívat příběhy těchto lidí, kteří si vybojovali zpět zdraví a kvalitní život, stejně jako kdysi já. Jsem autorkou léčebného pobytového systému v délce 33 dní. Jsem zakladatelkou prvního soukromého anonymního zařízení pro překonání závislosti -  Branického sanatoria Moniky Plocové. Pomáháme formou pobytového programu i formou ambulantních individuálních programů pro překonání závislosti.

Monika Brenner (Plocová) 

www.monikaplocova.cz

www.facebook.com/mgrmonikaplocova

plocova@monikaplocova.cz